Fondul Școlilor Active

Împreună construim comunități educate și unite

În anul școlar 2012/2013, aproape 189.500 de copiii începeau clasa I, iar în iunie 2024, când au ajuns la vârsta de 18 ani, doar doi din trei elevi ai acestei generaţii au ajuns să se înscrie la examenul de Bacalaureat. Din păcate, România continuă să aibă una din cele mai mari rate de abandon școlar din Europa.

Pentru reducerea abandonului școlar și creșterea interesului pentru educație al copiilor, pe lângă educația formală, este importantă includerea sportului și a altor activități non-formale de învățare activă prin acțiune și joc.  

Sportul nu are legătură doar cu o dezvoltare personală armonioasă, ci implică roluri semnificative pentru educație: poate fi un instrument de motivare și de coeziune comunitară, poate contribui la creșterea încrederii și stimei de sine și poate construi abilități precum pro-activitatea și lucrul în echipă, toate foarte necesare pentru copiii cu risc de abandon școlar și motivație scăzută pentru educație.   

Din aceste considerente a luat naștere Fondul Școlilor Active, un program educațional al Fundației Comunitare Brașov menit să finanțeze inițierea și dezvoltarea unui proces educațional activ și participativ în comunități  aflate în risc socio-educațional cu scopul prevenirii abandonului școlar și a creșterii interesului pentru educație în rândul copiilor, printr-o abordare holistică a multiplelor aspecte ale cauzelor abandonului școlar timpuriu și performanței educaționale scăzute.

Fondul Școlilor Active este un program de finanțare pentru inițiative educaționale realizate într-un context comunitar implicând intervenții pe 4 nivele de dezvoltare interconectate axate pe educație și sport:

  1. dezvoltarea individuală a copiilor cu vârste cuprinse între 6 și 8 ani;
  2. dezvoltarea unei rețele de sprijin pentru cadre didactice și construcția unei comunității profesorale active, angrenată în formare continuă și cu spirit de susținere reciprocă; 
  3. dezvoltarea comunității de părinți pentru susținerea dezvoltării copiilor; 
  4. dezvoltarea comunitară locală în ansamblul ei.

Pentru reducerea abandonului școlar și creșterea interesului pentru educație al copiilor, pe lângă educația formală, este importantă includerea sportului și a altor activități non-formale de învățare activă prin acțiune și joc.  

Sportul nu are legătură doar cu o dezvoltare personală armonioasă, ci implică roluri semnificative pentru educație: poate fi un instrument de motivare și de coeziune comunitară, poate contribui la creșterea încrederii și stimei de sine și poate construi abilități precum pro-activitatea și lucrul în echipă, toate foarte necesare pentru copiii cu risc de abandon școlar și motivație scăzută pentru educație.   

Pe lângă sport și alte activități non-formale, includerea activităților de susținere a comunității de profesori, dezvoltarea comunității de părinți pentru a crește înțelegerea necesității educației continue, abordarea problemelor în echipe mixte de specialiști, contribuie împreună la succesul intervențiilor abordate în program. 

Problema abandonului școlar este complexă și necesită intervenție specială, multidimensională, axată pe o abordare educațională integrată și colaborativă care să implice copiii, profesorii, părinții, autorități locale și întreaga comunitate. Pornind de la aceste premise, programul promovează implicarea mai multor stake-holderi locali: copii, profesori, părinți, autorități locale, în susținerea pe termen lung a procesului educațional. Programul dorește să promoveze importanța educației continue și a sustenabilității procesului educațional prin suportul și implicarea activă a mai multor stakeholderi ai comunității.

Obiectivele fondului 2025-2026

  1. Dezvoltarea și testarea a cel puțin  3-5 proiecte scalabile de intervenție educațional-comunitară care vizează reducerea abandonului școlar și creșterea performanței educaționale în perioada februarie 2025 – septembrie 2026 pentru copiii cu vârste cuprinse între 6-8 ani din medii defavorizate și clase mixte din județul Brașov (exclus Țara Făgărașului)
  2. Dezvoltarea unei rețele de sprijin pentru cadrele didactice implicate în proiecte de intervenție, care va funcționa ca o bază de resurse reciproce pe termen mediu și lung
  3. Introducerea și dezvoltarea conceptului de viață sănătoasă prin sport în cel puțin 6 comunități
  4. Elaborarea strategiei de intervenție pentru următorii 2 ani

Structura de graturi a fondului pe perioada 2025-2026

1. Start-up grants

  • perioadă de implementare 3-3,5 luni
  • 2 apeluri primăvara și toamna 2025, fiecare în valoare de 15.000 EUR
  • valoare totală de 30.000 EUR (3000-5000 EUR/proiect)

2. Follow-up grants (program de continuare Start-up grants) –  cu un buget total de 184.500 euro la care pot aplica doar cei care au implementat cu succes proiectul de Start-up. Vor fi finanțate doar 3 proiecte cu o abordare multidimensională pe următoarele  3 paliere: 

2.1. Follow-up grant educațional

  • 1 apel în toamna anului 2025 pe bază de invitație
  • perioadă de implementare 9-10 luni
  • valoare totală: 135.000 EUR 

2.2. Suport emoțional – pentru activități de consultări psihologice, supervizări etc. pentru profesori, personal implicat în proiect: 

  • perioada implementării proiectelor de follow-up (2-6 luni/persoană)
  • valoarea totală 4.500 EUR (maxim 500 EUR/persoană)

2.3. Proiecte comunitar-sportive 

  • perioada de implementare 5-12 luni
  • valoarea totală a finanțării 45.000 EUR (4000-15.000 EUR/proiect)

Apeluri lansate:

Start-Up 1/2025lansat pe 27.01.2025

Deadline completare Scrisoare de intenție10.02.2025

Pachet de aplicație:

  1. Prezentare program
  2. Ghidul Fondul Școlilor Active Grant Start-Up
  3. Anexa 1 la ghid
  4. Link de acces către Scrisoarea de intenție: https://forms.gle/R9NjriZoVHAZPh9WA