Ediția 1 Fondul pentru un viitor mai bun în comunități

Fondul pentru un viitor mai bun în comunități” este un program de finanțare care a oferit în anul 2020 granturi în valoare de 1.430.000 lei pentru inițiative comunitare din Brașov, Brăila, Buftea, Cluj, Oradea și Vaslui în domeniile mediu și educație.

Matematica partenerială a programului înseamnă un finanțator privat cu încredere în comunități – Lidl România, o federație de fundații comunitare, 6 fundații comunitare, 49 de ințiative locale, nenumărați prieteni, voluntari și agenți ai schimbării.

Suntem deopotrivă inițiatori de schimbare, căutători de valori de fond și incurabil implicați pentru mai bine în comunitățile noastre. 

Proiecte implementate la Brașov

1. EduBV

Realizarea și popularea unei platforme educaționale de tip moodle și realizarea de podcasturi de calitate prin implicarea profesorilor și a elevilor pentru realizarea unei schimbări majore a modului de a face școală (on-line și off-line) în trei instituții de învățământ din Brașov: Colegiul Național Andrei Șaguna, Școala Gimnazială nr. 11 și Școala Gimnazială nr. 2. 

Rezultate:

  • O platformă populată cu mii de itemi corespunzători materiei școlare gimnaziale la matematică. 
  • 15 podcasturi realizate de către echipele reunite ale C.N. “A. Șaguna” și Șc. Gimnazială 2 Brașov.
  • Cultivarea spiritului comunitar și crearea unei rețele de colaborare și de solidaritate în rândul elevilor și al profesorilor.
  •  

Finanțare:  20.000 ron

2.Școala Pământului 

Provocarea noastră a fost să găsim modalități prin care să putem crea un context propice învățării interdisciplinare în afara sălii de clasă. Noi credem că acesta este cel mai bun mod pentru copii să exploreze și să caute soluții și să învețe altfel, scopul final fiind acela de a contribui la o viață sustenabilă. 

Rezultate:

  • 240 de copii care au beneficiat de cursuri de astronomie, muzică, biologie, desen în afara sălii de clasă,
  • 10 cadre didactice care au asistat împreună cu elevii, 
  • 14 mentori (echipa de proiect), 
  • 38 de ore de curs (atât offline, dar și online),
  • o comunitate de peste 1200 de persoane care au decis să ne urmărească pe pagina de facebook.

 

Finanțare:  19.990 ron

3. sCOOL-Be part of it!

Proiectul nostru răspunde provocării de a implica elevii de liceu în viața comunității, astfel creând un colectiv școlar mai închegat. În cadrul activităților proiectului, am popularizat evenimentele cu scop educativ, facilitând implementarea învățării non-formale.

Rezultate:

  • Elevii din clasele IX-XII, care au participat la sesiunile Science Hub, au avut ocazia de a-și lărgi sfera cunoștințelor în diferite teme științifice precum inteligență artificială, robotică și criminalistică.
  • Elevii s-au implicat în amenajarea și pregătirea spațiului verde și al pavilionului, documentarea prin foto și video a procesului de construcție propriu-zisă.
  • Numărul participanților abordați a atins numărul de aproximativ 700 de persoane (beneficiari direcți și indirecți).

Finanțare:  20.000 ron

4. Lumea științei

Proiectul acesta a reprezentat inițial pe de o parte provocarea unei colaborări interșcolare, iar pe de altă parte provocarea tehnologiilor digitale și 3D. Am adus astfel în procesul educativ atât  tehnologia 3D cât și  dimensiunea practica a grădinăritului, a protejării mediului înconjurător, prin dezvoltarea atitudinii  de responsabilitate față de celălalt și față de mediu.

Rezultate:

  • Elevii au creat 10 jocuri în variantă digitală și fizică, 
  • 6 table de joc (pionii urmând să-i realizăm la întoarcerea fizică în școală). 
  • Elevii au avut grijă la ei acasă de ghivecele cu plante aromatice, care vor fi mutate în grădina școlii într-un loc special amenajat. 

Finanțare:  9.990 ron

5. Laboratorul de Știință și Artă

Proiectul se bazează pe mai multe părți din domeniul STEAM, atât electrotehnică,  programarea în arduino, cât și fizică. Aceste materii au fost explicate atât teoretic cât și practic prin diferite experimente/ prototipuri.

Rezultate:

  • Dezvoltarea unui robot cu senzor infraroșu ce poate fi comandat de la distanță cu propria noastră mână,
  • Dezvoltarea unui robot WALL-E teleghidat cu telecomandă, atracția principală a copiilor. 
  • Tot în cadrul acestui proiect am desfășurat diferite experimente, unele mai simple pe care le pot face acasă, altele mai complicate ce necesită îndemânare și câteva instrumente pregătite de dinainte.

 

Finanțare: 10.529 ron

6. Fapte mari, copii mici – pentru un Brașov mai curat 

Marea provocare și de actualitate este poluarea mediului ȋnconjurǎtor. Ne  confruntǎm zi de zi cu aceastǎ problemǎ majorǎ a Terrei. 

Rezultate:

  • În C.N. ‘’Aprily Lajos’’ – ciclul primar am achiziţionat coșuri și pubele pentru colectare selectivǎ pentru 10 săli de clasă și pentru sala profesorilor.
  • am amenajat o salǎ multifuncţionalǎ pentru a face experimente pentru depistarea impactului negativ al poluǎrii. Sala este dotată cu 2 microscoape digitale și 2 microscoape analoage, cărți și jucării educative.
  • 130 de elevi au ȋnvǎţat cum sǎ selecteze corect deșeurile, cum sǎ foloseascǎ energii regenerabile și cum sǎ refoloseascǎ unele deșeuri.

 

Finanțare:  15.000 ron

7. Grow for nature

Comunitatea din orașul Brașov are multe probleme, în mai multe arii: social, educație, protecția mediului și chiar sănătate, multe probleme acționabile de către cei din comunitate. Pentru o intervenție relevantă este necesară acțiunea și prezența unor actori tineri. 

Rezultate:

  • Abilitățile și comportamentele pe care le-au dobândit cei 26 de tineri liceeni de clasa a noua, care au participat la proiect: compasiune, grijă pentru natură și pentru cei din jur, noțiuni de orientare turistică, noțiuni de prim ajutor.
  • Proiectul a fost o gură de oxigen pentru ei, în contextul școlii online, le-a permis să iasă în natură (după 6-7 ore petrecute zilnic online), să-și cunoască toți colegii (am fost surprinși la prima activitate outdoor când am văzut că făceau cunoștință unii cu alții, fiind prima dată când se vedeau) și să aibă un context de învățare modern, axat pe latura practică, total diferit de metodele folosite la școală. 
  • Amenajarea spațiului verde la două grădinițe din Brașov: Centrul Școlar de Educație Incluzivă și Grădinița SG 31- Colegiul Tehnic Remus Răduleț, cu aproximativ 100 de plante.

 

Finanțare: 19.599 ron

8. Ludic – Dezvoltare socio-emoțională prin joc și mișcare

Dezvoltarea socio-emoțională a cât mai multor copii, conștientizarea de către părinți și cadre didactice a importanței acestei dezvoltări  pentru o comunitate cu mai puține conflicte și cazuri de bullying în școli. Totodată ținem cont și de contextul pandemic, în care aceștia se confruntă cu noi provocări și dorim să îi sprijinim în tranziția spre mediul online. 

Rezultate:

  • Schimbări wow în comportamentul copiilor după atelierele proiectului Ludic: unii copii încearcă să descopere sursa emoțiilor lor, să analizeze ce simt, se întreabă unde anume în corp simt o anumită emoție, unii au început să fie mai blânzi cu corpul lor, unii au început să-și accepte furia și să și-o descarce fără să lovească sau să distrugă obiecte.
  • Manualul video cu exerciții de mișcare creativă a ajuns la peste 10.000 de părinți și cadre didactice din toată țara.

Finanțare: 19.893 ron

9. MOBILITAR – Laborator Comunitar de Mobilitate

Cum asiguri pe termen lung cadrul de colaborare pentru dezvoltarea sustenabilă a mobilităţii urbane din Braşov, în armonie cu nevoile cetăţenilor privind calitatea vieţii, cu politicile de mediu, cu obiectivele strategiilor de dezvoltare şi cu resursele programelor Uniunii Europene?

Rezultate:

  • Rezultatul demersului de design thinking și de colaborare între cei 52 de specialiști și cetățeni va fi prototiparea virtuală 3D a intersecției de la Onix cu măsurile propuse: reîmpărțirea spațiului carosabil, zone multi-funcționale: parcări subterane, deasupra lor vor exista parcuri – grădini de legume urbane. La final de mai va avea loc un pop-up exhibition pentru locuitorii cartierului cu soluțiile propuse.
  • Au avut loc până acum 30 de zile de ateliere în care au participat cei 52 de specialiști. Au avut loc 4 sesiuni de cercetare pe teren. Se va finaliza ideația în jurul problemelor găsite, acestea fiind translatate în prototipul virtual.
  • Prototipul virtual va fi transferat către Primărie pentru studiu și evaluarea posibilităților de implementare.
  •  

 

Finanțare: 20.000 ron

10. Diversitatea Salvează Pământul – DSP

Planificarea, organizarea și desfășurarea unor activități atractive de învățare/informare precum și adaptarea și integrarea lor în curriculum-ul disciplinelor existente. 

Rezultate:

  • 18 activități educative în cadrul cărora elevii au creat 26 de cărți digitale cu StoryJumper, afișe în Canva cu logo-ul proiectului
  • Pentru fiecare activitate au creat benzi desenate, 4 filme în Renderforest.com, 2 desene în Paint 3D, 3 prezentări în Genially. 
  • Au marcat a 12-a activitate eco pe Google My Maps prin montarea a 20 de căsuțe și hrănitoare pentru păsărele în Parcul Hutchinson.

 

Finanțare: 10.000 ron

11. Self Repair Bicycle Stations în Brașov! FixNGo

Cum promovezi ciclismul în rândul 

comunității brașovene? Unde ai putea amplasa două standuri de self-repair pentru cicliști astfel încât viața pe bicicletă să fie mai ușoară? 

Rezultate:

  • Au fost elaborate 2 pachete de materiale educaționale de prim ajutor și de educație rutieră pentru cicliști adresată copiilor,
  • Au fost ținute 3 sesiuni de educație rutieră  și 2 sesiuni de prim ajutor pentru copii cu vârste cuprinse între 7-9 ani,
  • Vor fi amplasate cele 2 standuri de self repair pentru cicliști după finalizarea demersului de autorizare a locațiilor.

 

Finanțare:  20.000 ron

12. Noi nu risipim, creăm crutoane din bunătăți

Cum atragi copiii spre  activități de combatere a risipei alimentare?

Cum poți promova posibilitățile de evitare a creării de deșeuri alimentare?

 Rezultate:

  • copiii  au filmat cu multă bucurie peste 200 de filmulețe cu rețete;
  • copiii au urmat cu dedicare și perseverență  programul, tematica și obiectivele;
  • implicarea în proiect a unui număr de 20 profesori și psihologi școlari care  pe viitor vor folosi materialul creat pentru a replica proiectul în clasele în care lucrează.

 

Finanțare: 16.700 ron

13. Science Hub

Cum poți să crești calitatea actului educațional integrând  noile tehnologii? Cum stimulezi creativitatea și curiozitatea elevilor și profesorilor?

Cum promovezi  un învățământ interdisciplinar? Cum încurajezi parteneriatele între elevi și profesori? 

Rezultate:

  • În cazul inițiativelor proprii, elevii și-au motivat și colegii să se implice în găsirea unor soluții și în design-ul materialelor.
  • În cazul unor provocări mai complexe (înțelegerea unor concepte dificile, provocări tehnice, utilizarea unor soluții software complexe), elevii au colaborat și și-au oferit sprijin reciproc în găsirea de soluții.
  • Au fost realizate 3 materiale educaționale (fiecare cu câte o versiune pentru liceu și una pentru gimnaziu), cu un conținut modular. 
  • După finalizarea proiectului, unii dintre elevi au propus Asociației District Hub idei pentru noi proiecte care să implice elevii și să răspundă nevoilor și așteptărilor acestora..

 

Finanțare: 17.067 ron

15. Cultivarea conștiinței ecologice prin imaginea arborilor remarcabili din Brașov

Proiectul nostru abordează conștiința ecologică a tinerilor din perspectiva arborilor remarcabili ai Brașovului. Practic, utilizând filmulețe profesionale urcate pe platforma îndrăgită de tineri: TikTok, atragem interesul acestora către mediul înconjurător. Arborii remarcabili sunt o valoare a comunității și merită să fie promovați și să aparțină  brandului de oraș.

Rezultate:

  • Broșura cu harta disponibilă digital în Centrul de Informații turistice,
  • Broșura cu harta disponibilă fizic 100 buc în Centrul de Informații turistice,
  • Filmulețe de promovare ale arborilor pe tiktok,
  • 10 plăcuțe informative.
  • Excursie ghidată – trecută în online,
  • 3 evenimente culturale (recitaluri).

 

Finanțare: 20.000 ron

No Comments

Post A Comment