
15 Sep 5 comunități participante în programul Start Up ediția 1
5 comunități participante în programul Start Up ediția 1 – Fondul Școlilor Active: Crizbav, Râșnov, Augustin, Racoș și Budila
1. Comuna Crizbav (sat Cutuș și Crizbav), Școala Gimnazială Crizbav – Asociația Grow&Know


Copiii din Crizbav și Cutuș, care frecventează cursurile la școala din localitate, se confruntă cu situații foarte dificile (violență în familie, bullying la școală, familii disfuncționale, sărăcie, analfabetism) care le compromit echilibrul emoțional, fizic și social.
În cazul acestei comunități un ONG cu expertiză – Asociația Grow&Know, care desfășoară proiecte de educație emoțională la sat din 2023, cu rezultate pozitive concrete – a aplicat la program în parteneriat cu școala. Ei au inițiat o abordare mai aparte a problemei și anume au pus accent, pe lângă activitățile de remediere și de sport, și pe construirea inteligenței emoționale la copii, care este un proces de durată, foarte necesar pentru a-i ajuta în viața de zi cu zi.
În cadrul proiectului s-au realizat următoarele:
- 29 de sesiuni de grup de consiliere psihologică cu 140 de copii pentru îmbunătățirea abilităților de comunicare și de gestionare a emoțiilor;
- 25 de sesiuni individuale psihologice pentru 10 de copii pentru susținerea exprimării emoționale, dezvoltarea atenției, a răbdării și a autocontrolului, precum și consolidarea unei relații sigure cu adultul;
- 2 ateliere de grup de consiliere psihologică pentru 15 părinți, în cadrul cărora aceștia au fost încurajați să reflecteze la nevoile copiilor, la impactul propriei istorii asupra modului în care relaționează în prezent și la resursele proprii pe care le pot activa;
- 2 ateliere de grup de consiliere psihologică pentru profesori (au constat în susținerea unui atelier de lucru de 2h cu 20 de cadre didactice) care a vizat recunoașterea și validarea emoțiilor și efortului implicat în munca didactică, într-un context adesea solicitant și provocator;
- 25 ateliere de badminton cu 42 de copii;
- 20 de sesiuni de remediere cu 14 copii;
- curs de nutriție pentru copii și adulți;
- meci demonstrativ de badminton între copii, părinți și profesori.
2. Orașul Râșnov, Școala Gimnazială nr. 1 – Asociația Viața la cetate


Este o comunitate aparte din mediul urban mic. Școala nr.1 din Râșnov poate fi considerată și ca o școală de segregare, deoarece 90% din copiii școlii provin din comunități defavorizate, segregate la marginea orașului.
Proiectul a fost inițiat și implementat de către Asociația Viața la cetate – care a demarat mai multe proiecte educaționale în comunitatea râșnoveană – în parteneriat cu școala.
În cadrul proiectului s-au realizat următoarele:
Activitățile educaționale au avut o abordare mixtă, interdisciplinară, care au fost demarate în 2 grupuri formate din elevi de clasele a 1-a si a 2-a. Astfel au participat la activitățile din program 40 de copii în total, aproximativ 18-24 de copii/ activitate;
- au fost implementate 16 activități interdisciplinare în care activitățile de remediere erau îmbinate cu mișcare și sport, muzică, artă, natură, meșteșuguri;
- 2 întâlniri tematizate cu elevi, profesori și părinți;
- 2 întâlniri de dezvoltare personală pentru copii.
3. Comuna Augustin, Școala Gimnazială Augustin – Asociația EduBuzz


Principala problemă palpabilă la nivelul comunității din Augustin este gradul ridicat de abandon și repetenție în rândul elevilor, cu precădere copii care trec de clasele obligatorii (nivel de clasa a 2-a). În ultimii 2 ani, aproximativ 15 copii din 90 din clasele pregătitoare și a întâia nu s-au prezentat la ore (abandon din cauza absențelor) și alți aproximativ 20 de copii au reînceput clasa a 2-a (nivelul în care elevii pot rămâne repetenți dacă nu întrunesc cerințele educaționale).
Și în cazul acestei comunități a aplicat un ONG, Asociația EduBuzz – care activează de aproape 10 ani în comunitate, realizând un spațiu educațional și de dezvoltare aparte cu ajutorul mai multor mici inițiative proprii – în parteneriat cu școala.
În cadrul proiectului s-au realizat următoarele:
- 25 de copii cu vârste cuprinse între 6-8 ani au participat la activități de remediere în grupuri mici sau individual la EduBuzz;
- în perioada aprilie-mai au avut loc săptămânal ateliere artistice pentru 11 copii care și-au exprimat această dorință;
- pe parcursul celor 3 luni au fost organizate săptămânal activități sportive: dans sportiv, aerobic (10 copii) și jocuri pe echipe (15 copii);
- Școala părinților nu a putut fi organizată, deoarece părinții nu s-au prezentat la întâlniri, însă 11 părinți au beneficiat de sprijin și suport personalizat pentru menținerea în școală a copiilor;
- copiii au participat la 2 excursii educaționale: Accenture România (Brașov) și în București;
- împrejmuirea terenului de sport inițiat de Asociația EduBuzz, care se află la 500 de m distanță de la școala primară și astfel poate fi utilizat și de școală și de asociație.
4. Comuna Racoș, Școala Gimnazială Racoș


Majoritatea elevilor cu vârstă cuprinsă între 6 și 8 ani de la școala Gimnazială din Racoș provin din zone defavorizate. Pe lângă situația precară, nivelul scăzut de studii al părinților și implicit aspirația acestora privind viitorul propriilor copii duce la scăderea motivației pentru educație și de cele mai multe ori la abandon școlar. Pe lângă condiția socială a familiilor foarte mulți părinți sunt plecați în străinătate (câteodată mămicile pleacă și copii mai mari trebuie să aibă grijă de cei mici) și sunt cazuri când fetele se mărită la 10-12 ani.
În cadrul proiectului s-au realizat următoarele:
- activități de remediere și învățare personalizată pentru 25 de copiii din clasele pregătitoare și întâi. Sesiunile s-au desfășurat săptămânal (2 ore) frontal și în grupe mici (4–5 elevi câte o oră/o oră jumate), adaptate nivelului fiecărui copil, cu accent pe literație, calcule de bază și dezvoltarea încrederii în sine;
- activități educaționale interactive și sportive derulate săptămânal (1-2 sesiuni) pentru 125 de copii;
- 2 ateliere de schimb de bune practici pentru profesori cu participarea a 12 cadre didactice;
- 2 ateliere de sprijin pentru părinți cu o durată de câte 2 ore cu participarea a 23 de părinți.
5. Comuna Budila, Școala Gimnazială Budila


Comunitatea copiilor din Budila este o comunitate mare, iar marea majoritate aacestora provin din familii, care trăiesc în condiții precare (dificultăți materiale; lipsa îmbrăcămintei și a încălțămintei, lipsa meselor calde; familii numeroase, condiții de locuință precare; uneori fetele evadează căsătorindu-se la vârste mici etc.). Problema abandonului școlar persistă la Școala Gimnazială Budila, deși, de-a lungul anilor s-au implementat diferite proiecte prin care s-a reușit reducerea procentelor. În urma mai multor analize, s-a constatat că aceste proiecte au responsabilizat elevii, dar nu au reușit să schimbe atitudinea părinților, de multe ori neglijenți cu copiii lor, ajungându-se la concluzia că fără o relație strânsă între elevi – părinți – cadre didactice, nu se vor atinge rezultate pe termen mediu și lung.
Având o dezvoltare socio-emoțională precară, elevii, dar, mai ales părinții, nu reușesc să depășească barierele sociale și emoționale de care se lovesc pe parcursul anilor de școală.
În cadrul proiectului s-au realizat următoarele:
- 65 de elevi au participat la activitatea – zilnică individuală și de evaluare comună la final de săptămână – de creare a unui obicei sănătos prin monitorizarea alimentației și activităților zilnice;
- pe parcursul celor 2 luni, 65 de elevi au participat la activități de remediere individuală sau în grupuri mici pe diferite paliere de nevoi identificate;
- 12 elevi au participat la activitatea de pregătire pentru campionatul de fotbal cu părinții și profesorii;
- timp de 2 luni, 15 părinți și 7 cadre didactice au participat săptămânal la activitatea de fitness;
- Școala părinților a avut două întâlniri cu temele Piramida Alimentelor și Igienă Personală, la care au participat în total 20 de părinți;
- 3 workshop-uri pentru gestionarea situațiilor provocatoare din clasă prin muzică pentru 27 profesori (19 din cadrul școlii și 8 de la grădiniță).
No Comments