3 comunități școlare finaliste Fondul Școlilor Active – pilonul Start Up ediția a doua

Fundația Comunitară Brașov în parteneriat cu Țiriac International Foundation anunță cele 3 comunități școlare finaliste care vor implementa un program finanțat în cadrul pilonului Follow-up al programului Fondul Școlilor Active cu o valoare totală de 184.500 de euro.

În prima etapă a programului, pilonul Start-up, implementat în perioada aprilie-iulie 2025, au participat cinci comunități. Dintre acestea, trei intră în etapa de Follow-up, având astfel posibilitatea să continue cu un proiect mai amplu, prin care să intervină holistic în comunitate pentru a adresa multiplele aspecte ale cauzelor abandonului școlar timpuriu și  performanței educaționale scăzute.  Etapa de Follow-up însumează fonduri totale de 184.500 de euro. Este vorba de un pachet format din trei granturi: educațional – remedial pentru copii, suport emoțional pentru profesori și infrastructură sportivă.

 

Cele trei comunități finanțate sunt: Școala Gimnazială Budila, Școala Gimnazială “Bethlen Samuel” Racoș și Școala Gimnazială Crizbav. Împreună au parcurs un proces complex de planificare a intervenției holistice pentru anul școlar 2025-2026, au dovedit implicare, capacitate de implementare, deschidere spre dezvoltare și nu în ultimul rând au format echipe unite de profesori devotați pentru dezvoltarea individuala a copiilor prin educație și sport.

 

Fiecare școală a semnat propriul contract de finanțare pentru grantul educațional – remedial în valoare de 45.000 de euro. Inițiativele educaționale vor fi realizate într-un context comunitar implicând intervenții pe 4 nivele de dezvoltare interconectate axate pe educație remedială și sport pentru copii, profesori, părinți și comunitate.

COPII

Intervențiile personalizate pentru cei 105 copii, câte 35 de elevi la nivelul fiecărei școli cu vârste cuprinse între 6 și 8 ani, cu decalaje majore în dezvoltare, cuprind:

  • activități remediale pe literație și numerație în grupuri mici de 3-5 copii;
  • activități specializate pe dezvoltarea proceselor cognitive;
  • activități sportive recurente axate pe dezvoltarea motricității și a competențelor fizice;
  • excursii și diferite activități sportive comunitare.

 

PROFESORI

Echipa de proiect este angrenată în multiple activități pe parcursul anului școlar 2025-2026 care cuprind:

  • formarea în noi metode și tehnici de educație individualizată a copiilor, axate pe dezvoltarea funcțiilor cognitive, pe dezvoltarea competențelor de literație și numerație, pe competențe fizice și motrice, respectiv, dezvoltare socio-emoțională;
  • construirea unei relații vii cu părinții, punând accent pe puterea învățării și a experimentării împreună cu părinții și cu ceilalți actori ai comunităților lor;
  • dezvoltarea unei rețele de sprijin pentru cadre didactice și construcția unei comunități profesorale active, angrenată în formare continuă și cu spirit de susținere reciprocă.

 

PĂRINȚI

Se pune accent pe formarea și dezvoltarea unei relații echilibrate de colaborare între părinți și școală prin intermediul a 2 activități principale:

  • Școala Părinților – sesiuni educaționale interactive pentru a oferi sprijin părinților să construiască un mediu propice creșterii copiilor lor și de a veni în ajutorul lor în susținerea învățării
  • prin implicarea și participarea activă în organizarea și demararea evenimentelor comunitar-sportive.

 

COMUNITATE

Organizarea și demararea a minim 2 evenimente comunitar-sportive organizate la nivelul comunității locale pentru a contribui la o implicare activă și la o dezvoltare comunitară participativă.

În weekendul 4-5 octombrie a avut loc prima întâlnire a profesorilor din cele 3 comunități implicate, unde a fost pusă baza rețelei profesorilor. Pe lângă partea de team building, care a contribuit la crearea de încredere și relații autentice între participanți, principalele teme abordate au fost: valorile și principiile educației holistice (emoțională, cognitivă, socială, fizică); viziunea programului, obiectivele și indicatorii urmăriți; metode și tehnici noi de lucru, care vor fi utilizate.

Feed-back-ul lăsat de participanți demonstrează deschiderea și dorința lor de implicare:

”Mi-a plăcut cel mai mult atmosfera relaxată și deschisă, activitățile care au încurajat colaborarea și faptul că am avut ocazia să ne cunoaștem mai bine ca echipă.”

”Treasure hunting cel mai mult, dar în general tot, au fost multe informații folositoare și tot timpul avem ceva nou de învățat.”

”Prezentările și informația pe care am primit-o în acest week-end au fost foarte utile și de impact pentru clasele la care predăm.”

Testimoniale

”Prima ediție a Fondului Școlilor Active ne confirmă că problemele din comunitățile vulnerabile sunt complexe, dar nu imposibil de depășit. Este nevoie de determinare, curiozitatea de a înțelege nevoile comunității și capacitatea de a găsi specialiștii potriviți care să susțină intervenții personalizate. Am văzut o deschidere extraordinară din partea cadrelor didactice și am adus la aceeași masă oameni care nu avuseseră ocazia să colaboreze până atunci. Suntem recunoscători și mulțumim partenerului nostru, Țiriac International Foundation pentru modul profesionist, empatic și generos în care colaborăm pentru a dezvolta Fondul Școlilor Active.”

Iulia Teodora Florea – Director Executiv Fundația Comunitară Brașov

”Rezultatele implementării proiectelor de Start-up din prima ediție a Fondului Școlilor Active validează convingerea noastră fundamentală: concentrarea eforturilor tuturor factorilor locali relevanți nu numai că va aduce beneficii concrete copiilor incluși în programele sprijinite, dar va răspunde și nevoii de creștere a capacităților profesorilor, administratorilor școlilor și reprezentanților instituțiilor locale de a lucra cu copiii din zonele defavorizate și familiile acestora și de a utiliza educația ca instrument transformator pentru a le extinde opțiunile și oportunitățile copiilor și pentru a contribui la bunăstarea comunităților lor. De asemenea, sportul și învățarea non-formală, integrate în educație, sunt un catalizator puternic pentru dezvoltarea copiilor și a comunităților. Activitățile sportive nu doar că îmbunătățesc sănătatea și abilitățile de viață ale copiilor, dar le oferă un sentiment de reușită și contribuie în mod real la creșterea angajamentului școlar. Ne bucurăm să lucrăm în continuare cu cele 3 proiecte care au intrat în etapa de Follow-up, le dorim succes și le rămânem alături cu toate resursele noastre. ”

Andra Farcaş – Charity Officer Țiriac International Foundation

No Comments

Post A Comment